Meteen naar de inhoud

AWP appèl over normering regionale wateroverlast in Limburg, 22 mei 2023

  • Aan Provinciale Staten Limburg
  • Aan het college van Gedeputeerde Staten Limburg
  • Aan de Commissaris der Koning in Limburg
  • Aan de formateurs
 
Geachte Gouverneur, geachte leden van Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten, geachte formateurs,
De Algemene Waterschapspartij (AWP) Limburg vraagt dringend uw aandacht voor de normering regionale wateroverlast die in Limburg zeer afwijkt van de rest van Nederland.
 
  • Voor een groot aantal stedelijke gebieden in Limburg geldt een norm voor regionale wateroverlast van 1:25. Veel stedelijke gebieden in de provincie Limburg zijn als gevolg daarvan onvoldoende beschermd tegen wateroverlast. Ze kunnen slechts een bui van eens in de 25 jaar verwerken. Op landelijk niveau is voor stedelijk gebied een norm van 1:100 voor regionale wateroverlast gebruikelijk, in dat geval kan een regenbui van eens in de 100 jaar kan worden verwerkt.
  • In Limburg is sprake van een groot aantal locaties met onvoldoende bescherming tegen wateroverlast. Zie voor voorbeelden en kaartjes de bijlage. Met woonwijken, scholen, ziekenhuizen, politiebureaus en brandweerkazernes met een veel te lage norm.
  • De Provincie Limburg is verantwoordelijk voor het vaststellen van de normering regionale wateroverlast. De provincie hanteert als enige in Nederland in veel stedelijke kernen een norm van 1:25. In de rest van Nederland is 1:25 de norm voor akkerland. Stedelijk gebied moet minimaal een regenbui van eens in de 100 jaar kunnen verwerken.
  • Deze lage norm heeft tot gevolg dat in grote delen van Limburg de ruimtelijke ordening niet op orde is. Water en bodem zijn in Limburg niet sturend. Het is dringend gewenst dat dit verandert, ook conform het huidige rijksbeleid.
  • De Nederlandse normen dateren uit het Nationaal Bestuursakkoord Water van 2003.In Nederland zijn deze normen breed ingevoerd maar niet in de provincie Limburg. Het wordt tijd dat Limburgers even goed beschermd worden tegen wateroverlast als de rest van Nederland. Overigens overwegen sommige waterschappen de norm te verhogen voor verstedelijking vanaf 5000 m2.
  • De te lage normering in Limburg is de reden dat er zoveel schade was bij de wateroverlast in 2021 (ca. €2 miljard).
  • Inwoners van Geulle en Bunde hebben aandacht gevraagd bij de provincie en bij het waterschap voor de onvoldoende bescherming tegen wateroverlast.
  • Dat heeft onvoldoende geholpen en dat is de reden waarom de Algemene Waterschapspartij (AWP voor water, klimaat en natuur) heeft deelgenomen aan de verkiezingen in maart 2023. Tot genoegen kan ik melden dat de AWP een zetel heeft verworven in het waterschapsbestuur.
  • De AWP stelt voor dat de provincie Limburg bij nieuwe (ruimtelijke) ontwikkelingen de landelijke norm van eens in de 100 jaar (uit 2003!) zal hanteren. Denk daarbij aan nieuwe woningbouwprojecten, bedrijfsterreinen, scholen, ziekenhuizen, brandweerkazernes, politiebureaus etc.
  • Voordeel is dat de bijbehorende (ruimtelijke)maatregelen (voor een deel) gedekt kunnen worden uit de planexploitatie. Heel gebruikelijk in overig Nederland.
  • De AWP stelt voor dat ook het waterschap bij nieuwe (ruimtelijke) ontwikkelingen de landelijke normen zal hanteren, o.a. 1:100 in stedelijk gebied. Het is overigens niet verboden dat het waterschap hogere normen stelt dan de provincie. Beter is het als zowel het waterschap als de provincie de normen voor stedelijk gebied verhogen, te beginnen met ‘nieuwe gevallen’.
  • Wel meldt het waterschap steeds dat dit hoge kosten met zich meebrengt en dat dit tot ingrijpende ingrepen in het landschap kan leiden. Tot nu toe hebben wij echter niet gezien dat op gebiedsniveau plannen en berekeningen zijn gemaakt. Dat is volgens de AWP wel gewenst. Maatwerk is uiteraard een optie.
  • – Het waterschap spreekt van risicogericht normeren. Dat lijkt echter vooral als effect te hebben dat er vooralsnog weinig gebeurt en dat de planhorizon wordt vergroot.
  • Zowel de provincie Limburg als Waterschap Limburg zouden de normen uit 2003 kunnen opnemen in een te wijzigen waterschaps- resp. provinciale verordening voor normering regionale wateroverlast. Om te beginnen bij ‘nieuwe gevallen’.
  • De kosten van maatregelen kunnen (gedeeltelijk) uit de planexploitatie worden gedekt. De AWP pleit ervoor genoemde verordeningen aan te passen, zodat de normering beter past bij de ontwikkelingen in de rest van Nederland.
  • In 2021 was sprake van ca. € 2 miljard schade in Limburg (bron: COT). Die schade was voor een groot deel te voorkómen geweest door de normering uit 2003 te hanteren en de bijbehorende maatregelen te nemen. De AWP pleit voor een gebiedsgerichte aanpak met maatwerk per locatie.
  • De AWP bepleit om de no-regret-maatregelen die voortkomen uit de Deltares (deel)evaluaties en het recente Deltaresrapport (’Een watersysteemanalyse – wat leren we van het hoogwater van juli 2021) versneld op te pakken. Dat draagt bij aan het voorkómen van een herhaling van 2021. Denk o.a. -maar zeker niet uitsluitend- aan de capaciteit van de sifon bij Bunde en versterking van de dijken van de Roerinlaat bij Roermond.
 
Marja Hilders
Fractievoorzitter AWP
Waterschap Limburg
22-05-2023